Over lezen
Hier vind je nieuws uit onderzoek naar lezen, literatuur en boeken, boekenweetjes en recensies van boeken over lezen.
Vragen beantwoorden bij teksten leidt niet tot diep tekstbegrip. Patrick Rooijackers, leraar Nederlands en sinds 2022 toetsdeskundige bij Cito, laat in zijn promotieonderzoek zien waarom leerlingen door deze werkvorm louter oppervlakkig blijven lezen.
Lees meer …
Samen met collega’s begeleidde Jeroen Dera (Radboud Universiteit) een docentontwikkelteam (DOT). Ze zagen dat havo- en vwo-leerlingen gemotiveerder worden als ze inspraak krijgen in de literatuurles.
Lees meer …
Literatuurlessen in de bovenbouw lenen zich bij uitstek om leerlingen kritisch te leren denken. Neerlandicus Martijn Koek onderzocht hoe je dat kunt aanpakken.
Lees meer …
Tekstbegrip is een complexe vaardigheid. Om leerlingen die goed aan te leren, moet je je leesonderwijs op zeven pijlers bouwen, zeggen Nederlandse leesonderzoekers in De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen. Roel van Steensel licht de pijlers toe.
Lees meer …
Mannelijke witte romanpersonages blijven in de meerderheid, maar vrouwen spelen een sterkere sociale rol, blijkt uit het onderzoek waarop Roel Smeets vorige week in Nijmegen promoveerde.
Lees meer …
Waar komt het woord 'boek' vandaan? Een kleine etymologische verkenning.
Lees meer …