• Vertaler: Sandra C. Hessels
  • Uitgever: Volt
  • Jaar: 2024
  • Aantal blz.: 345
  • 7

Hoe maak je klimaatverandering invoelbaar voor kinderen? Hannah Gold gooit nog een keer een ontroerende vriendschap tussen een meisje en een ijsbeer tegenaan.

In 2022 verscheen De laatste beer, het debuut van de Britse schrijfster Hannah Gold. Het boek beschrijft een originele vriendschap, tussen April en een ijsbeer, door haar Beer genoemd. April ontmoet de beer als ze met haar vader een half jaar op een onbewoond eiland nabij Spitsbergen verblijft. De vriendschap met Beer helpt April door een moeilijke tijd heen, haar moeder is gestorven en haar vader is in de rouw en heeft weinig aandacht voor haar. Maar belangrijkste thema is aandacht vragen voor de alarmerende veranderingen in het hoge Noorden door klimaatverandering, waardoor onder andere ijsberen in het nauw komen.

Ditzelfde format vinden we in het vervolg, Op zoek naar Beer (Volt, 2024). Dit keer kan April haar draai niet vinden op school en vindt ze het moeilijk dat haar vader een nieuwe vriendin heeft. Bovendien kan ze Beer niet vergeten. De manoeuvre waarop Gold vader en dochter weer naar het hoge Noorden weet te krijgen, is wat gekunsteld. April hoort over een aangeschoten beer op Spitsbergen en weet zeker dat dit haar Beer is. Ze weet haar vader te overtuigen dat ze er naartoe moet om haar vriend te redden. Het drammerige van April en de meegaandheid van vader overtuigen niet.

Eenmaal op Spitsbergen wint het verhaal aan kracht. Samen met haar vader, vriend Tor en een gids trekt Eva met hondensleeën de witte woestenij in, op zoek naar Beer. Het lijkt onbegonnen werk, maar Gold wil ons doen geloven dat er een magische band bestaat tussen beer en meisje, waardoor zij weet dat hij haar nodig heeft en hij haar weet te vinden. Als je je aan die verhaallogica overgeeft, kun je genieten van beeldende beschrijvingen van de natuur, van onmetelijke ijsvlaktes, blauwdoorschijnende gletsjers en ‘heerlijk zoete Noordpoollucht’.  De sfeervolle zwart-wit illustraties van Levi Pinfold dragen daar zeker aan bij.
Gold schildert de woestheid en schoonheid van de Noordpool, maar ook de kwetsbaarheid. Ze maakt heel duidelijk wat er op het spel staat als wij mensen niet snel in actie komen tegen de klimaatverandering. Dat is wat ze via April haar lezers toeroept: ‘Want als de Noordpool haar  iets had geleerd, dan was het wel hoe sterk liefde kon zijn. Hoe oneindig. En hoe liefde kon uitgroeien tot iets nog veel groters. Groot genoeg om de wereld te veranderen.’